Baroko v českých zemích i z pohledu literatury
BAROKO V ČESKÝCH ZEMÍCH
Historické pozadí:
1620- bitva na Bílé hoře
1621- poprava na Staroměstském náměstí
1627- Obnovené zřízení zemské
1648- Vestfálský mír
České země součástí Habsburské monarchie →katolická konfese, Třicetiletá válka, hladomor, exil, pokles obyvatel našich zemí
ČESKÉ BAROKO OBECNĚ
- řada šlechticů přišla o majetky, jejich majetky poté zkonfiskovala cizí šlechta
- vzrostla robota a také se utužilo nevolnictví
- barokní stavitelé:
Dientzenhoferové (Chrám sv. Mikuláše, Loreta)
Santini- barokní gotika (kladrubský klášter)
Braun- sochy v Kuksu
Brokofové- sochy světců na Karlově mostě
-malíři:
Karel Škréta, Brandl
-grafik: Hollar
-na venkově rozkvétá selské baroko a lidová tvorba
OFICIÁLNÍ KATOLICKÁ TVORBA
- po Bílé hoře došlo k REKATOLIZACI a Habsburkové upevňovali katolictví pomocí JEZUITŮ
- Antonín Koniáš - Klíč kacířské bludy k rozeznání otevírající, k vykořenění zamykající= seznam zakázaných knih, sám jich nechal spálit přes 30 000
další jezuité:
-Bridel, Balbín, Kořínek, Kadlinský- Zdoroslavíček v kratochvilném hájíčku postavený
-oblíbené byly i duchovní písně (Narodil se Kristus Pán)
-homiletická literatura=kázání (Šteyer-Postila katolická)
BEDŘICH BRIDEL
- jezuitský misionář, překladatel
-profesor rétoriky
- staral se o tisk pastoračních knih v Klementinu
-zemřel na mor
- psal latinsky i česky = Jesličky (kancionál), Život svatého Ivana (legenda), Co Bůh? Člověk? (báseň)
- Co Bůh? Člověk? – srovnává Boží velikost s vlastní nicotností
- Život sv. Ivana – psané prózou i veršem, Ivan byl prvním českým poustevníkem, nejprve byl mnich, ale poté se usadil v jeskyni, pil mléko laňky, která mu dělala společnost, odolával démonům, kteří ho pokoušeli, laňku zasáhl kníže Bořivoj, když lovil
ADAM MICHNA Z OTRADOVIC
-hudební skladatel, básník
-varhaník v J. Hradci
-sbírky: Česká mariánská muzika, Loutna česká, Svatoroční muzika
-Česká mar. muzika- sbírka duchovních písní, o Ježíšovi, Marii, zemřelých
JAN KOŘÍNEK
-dílo: Staré paměti kutnohorské – o havířích, rolnících, o Kutné Hoře- její dějiny až do roku 1614, části jsou veršované nebo mají podobu dialogu, hornická mluva- tu užívá i autor, Kořínek se zmiňuje i o husitech, dokonce je pomlouvá
BOHUSLAV BALBÍN
- jezuita, učitel
-autor latinských knih:
1) Výtah z dějin českých
2) Rozmanitosti z historie Království českého (Svaté Čechy, Učené Čechy...)
3) Nástin humanitních disciplin
4) O šťastném někdy, nyní však přežalostném stavu království českého, zvláště pak o vážnosti jazyka českého čili slovanského v Čechách, též o záhubných úmyslech na jeho vyhlazení a jiných věcech k tomu příslušejících rozprava krátká, ale pravdivá, toto dílo, známější jako Obrana jazyka českého, bylo adresováno moravskému kronikáři Tomáši Pešinovi z Čechorodu, který (na rozdíl od Balbína) psal česky. Poprvé vyšlo až v roce 1775 pod latinským názvem Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého, který mu dal obrozenec František Martin Pelcl. Česky vyšla Obrana o dalších sto let později...
EXULANTSKÁ TVORBA PROTESTANTŮ
- útočiště: Anglie, Nizozemí…
- jejich knihy ovlivněny jejich zkušenostmi, když museli odejít pryč z Čech
- knihy byly tajně pašovány do „katolického“ Česka
- exulanti:
-Jan Amos Komenský- jednota bratrská
-Pavel Stránský ze Zap- novoutrakvista- latinské pojednání : O státě českém
-Pavel Skále ze Zhoře – luterán- Historie církevní
JAN AMOS KOMENSKÝ
-narozen v Nivnici
-brzy osiřel
-působil v Herbornu, Heidelberku
- manželka a synové zemřeli na mor
-1628- odešel do Lešna
- poslední biskup jednoty bratrské
-reformátor školství
-přišel o veškerý majetek
-psal latinsky i česky- Labyrint světa a ráj srdce
- psal výchovné a náboženské spisy
- je pochován v nizozemském Naardenu
-dílo:
1)Labyrint světa a ráj srdce:
Alegorická skladba Labyrint světa a ráj srdce vypráví o hledání místa ve světě a cestě k Bohu. Poutník prochází zvláštním městem (labyrintem světa). Doprovází ho Všezvěd Všudybud, který mu nasadí uzdu z Všetečnosti a Urputnosti, a Mámení, od něhož dostane brýle z Domnění a Zvyku. Poutník pozoruje různé stavy (řemeslníci, učenci, duchovní, vrchnost...) i povolání (námořníci, právníci, novináři...), ale žádné z nich se mu nezamlouvá. Setkává se s královnou Moudrostí a jejím neúspěšným nápadníkem Šalomounem a nakonec i s Ježíšem Kristem, od kterého definitivně přijímá novou uzdu a brýle. Poutník nenašel ráj srdce v tomto světě, ale ve víře.
2) učebnice: Orbis pictus- skládá se z obrázků a z popisků, používali ji i čeští jezuité
3) Didactica magna
Komenský-učitel národů- reformoval školství např. v Anglii, Nizozemí, Uhrách, Švédsku, výuka musí být názorná = škola hrou, učitel by podle Komenského měl postupovat od jednoduššího k těžšímu…
Další knihy Komenského
náboženské: Truchlivý
všenápravné: Cesty světla
naučné: O poezii české
pedagogické: Brána jazyků otevřená
Kocmánek- nechtěl do exilu, raději konvertoval, vzdělaný měšťan, kantor v Praze, psal básně o těžkém životě na venkově, kde lid trpěl morem, robotou, nevolnictvím=Lamentatio rusticana, dále psal historické skladby= Píseň o smrti A. z Valdštejna, psal také divadelní hry= O sedlském hňupu chtějícím žákem býti
BAROKNÍ ČEŠTINA
-slovní zásoba byla velmi bohatá
- alamodová poezie- přejemnělá a plytká literatura plná módních slovíček (Václav Jan Rosa)
-Komenský se snažil sestavil latinsko-český slovník
- hojně vycházela literatura náboženského charakteru, např. Bible svatováclavská
-pololidová tvorba